برنامه ی توشیبا برای فروش سهام خود از بخش کسب و کار به منظور افزایش درآمد

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

شرکت الکترونیکی توشیبا با توجه به شایعات و یا واقعیت، با افت درآمد عملیاتی در واحد وستینگهاوس روبرو بوده است

توکیو : شرکت توشیبا در جمعه ی این هفته  در طی بیانیه ای رسمی اعلام نمود که قصد فروش بخش تجاری نیمه های خود را به منظور افزایش بودجه و آنهم در پاسخ به نابسامانی های مالی و حسابداری خود دارد.

آقای ماساشی مورماچی نایب رئیس  توشیبا به نقل از این شرکت خاطر نشان کرده است که این شرکت قصد فروش سهام بخش تولید تراشه ها را با یک شرکت دیگر دارد. بخش کسب و کار نیمه هایی ها در این شرکت، در طی چند سال اخیر به یکی از بخش های بسیار سود آور و سرمایه آور مبدل گردیده است که میتوان آنرا در فروش موفق کامپیوتر های شخصی این شرکت مشاهده کرد ولی متأسفانه بخش فروش تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات عملیاتی هسته ای آن دچار افت گردیده است.

به گزراش "نمایندگی توشیبا" آقای موروماچی  در طی یک کنفرانس خبری در توشیبا خاطر نشان کرده است که ای شرکت کنترل بازار تراشه های خود را در نظر گرفته و  البته هیچ عجله ای هم برای فروش بخش تولید تراشه های نیمه های خود ندارند. وی خاطر نشان کرده است این بخش یکی از بخش های کلیدی و هسته ای برای کسب و کار ما بوده و از این رو قصد جداشدن کامل از این بخش را نداریم.

شرکت توشیبا اقدام به فروش تراشه های حافظه به شرکت اپل و سازندگان اسمارت فون ها میکند ولی بخش تولید نیمه هادی ها در این شرکت نیاز به سرمایه گذاری کامل  و گسترده برای رقابت با رقبایی همچون شرکت سامسونگ دارد.

البته گمانه زنی هایی در خصوص افزایش بودجه و درآمد این شرکت با این کار وجود ندارد. این شرکت اعلام کرده است که این شرکت در طی 7 سال گذشته سودی بالغ بر 1.3 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

اوایل این ماه شرکت توشیبا اعلام کرد که واحد هسته ای این شرکت در ایالت متحده، یعنی شرکت الکترونیکی وستینگهاوز حدود 1.3 میلیارد دلار را در سال مالی 2012 و 2013 میلادی از آن خود کرده است .

با توجه به گزارشات مالی دقیقی که از بخش مالی وستینگهاوز و آنهم از زمان روبرو شدن این شرکت با مسائل مالی پدید آمده است، شرکت توشیبا اعلام کرد که این واحد در ایالت متحده از سال 2006 میلادی با زیان عملیاتی 290 میلیون دلاری روبرو بوده است و این در حالی است که این شرکت قبلا اعلام کرده بود وستینگهاوز یکی از بخش های سود آور برای این شرکت میباشد.

به گزارش کارشناسان "نمایندگی toshiba" همچنین این شرکت اعلام کرد که بخش فروش تجهیزات نگهداری کارخانه ها و سوخت های هسته ای با پیش بینی رشد همراه است چرا که روز به روز بر تعداد تجهیزات و کارخانه های فعال هسته ای اضافه میشود.  البته تقاضا برای کارخانه های هسته ای و آنهم پس از فاجعه ی مرگ بار فوکوشیما در  سال 2011 میلادی در ژاپن کاهش پیدا کرده است ولی منابع رسمی توشیبا اعلام کرده اند که با افزایش تقاضا برای انرژی های پاک در طی چند سال اخیر، این صنعت مجدد به روال قبلی و رشد خود باز میگردد.

آقای دنی رودریک نایب رئیس واحد وستینگهاوز اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد که ما دست به افزایش پروژه های انرزی پاک خود و افزایش ساخت و ظرفیت تجهیزات نیروگاه ها و کارخانه های هسته ای نکنیم.

 

تحلیلگران خاطر نشان کرده اند که طرح های توسعه ای که توشیبا برای وستینگهاوز در نظر گرفته است خوش بینانه میباشد. برای این سال مالی که در ماه مارس خاتمه پیدا میکند، توشیبا انتظار داشته  تا به یک سود عملیاتی 30 میلیارد ین ( واحد پولی ژاپن)  از بخش کسب و کار هسته ای خود دست یابد. همچنین این شرکت امیدوار است که در بین سال های مالی 2018 تا 2029 به سود 150 میلیارد ین از این بخش دست پیدا کند.

به نقل از مرکز مطالعاتی و پژوهشی ACE،  این چشم انداز توسعه ی شغلی که از سوی توشیبا در نظر گرفته شده است از بسیاری از جنبه ها غیر واقعی میباشد. یکی از دلایل آن این بوده که وستینگهاوز نیاز به استخدام و بکار گیری نیروهای کاری زیادی برای رسیدن به این هدف دارد.استخدام گسترده و انبوده نیز  با توجه به برنامه ی توشیبا برای کاهش نیروهای خود امری غیر واقعی میباشد. بازار سهام توکیو، توشیبا را در لیست سازمان دیده بان قرار داده است و از این رو  فروش سهام برای این شرکت کمی مشکل به نظر میرسد.

علاوه بر  فروش احتمالی سهام در بخش نیمه هادی ها، توشیبا در حال تلاش برای فروش سهمی از وستینگهاوز نیز میباشد.

آقای رادریک خاطر نشان کرده است که توشیبا قصد حفظ کنترل وستینگهاوز  را داشته و از این رو  توشیبا در حال تلاش برای پیدا کردن خریداری بوده که قصد خرید اقلیت  سهم وستینگهاوز را داشته باشد.